Filosofe en schrijfster Simone van Saarloos, 25 augustus 2017

 ©Bob Van Mol

©Bob Van Mol

“Elke mens ervaart complexiteit, ook al heeft hij geen honderd filosofische boeken gelezen en heeft hij een andere woordenschat om het te benoemen. Ik denk dat het een idee is van de elite dat er ‘andere’ mensen zijn die simpeler zijn dan zij. Over ‘het volk’ praten is namelijk ook een manier om je macht als elite te behouden.

“Populistische politici spiegelen mensen simpelheid voor, is het verwijt dat zij altijd krijgen. Ik denk dat het helemaal anders ligt. Als Geert Wilders zegt dat hij alle moslims het land wil uitsturen of de Koran wil verbieden, weten de meeste van zijn kiezers heel goed dat hij dat niet gaat doen. Maar juist door te zeggen wat niet kan, biedt hij erkenning voor de complexiteit die mensen ervaren. De linkse, progressieve kant heeft die complexiteit net onderdrukt. Hun redenering is: we moeten het simpel houden en de mensen niet alles vertellen, want ze kunnen het niet aan. Nogmaals, dat is echt bedoeld om de elite zittende te houden.

“Ik begrijp ook niet dat er zo negatief gedaan wordt over stemmen vanuit de onderbuik. Als je ook je onderbuik laat spreken, ervaar je toch net die complexiteit? Je gevoel is toch een onderdeel van het leven?”

(...) 

Over sommige kwesties verschillen ­vrouwe­lijke feministen nogal eens van mening. Neem nu de kont van Kim Kardashian. Het ultieme voorbeeld van vrijheid en vrouwelijkheid, zeggen sommigen, de ultieme knieval voor de mannelijke blik, zeggen anderen. Moeilijk voor iemand die op zoek is naar het goede feministische leven.

“Voor mij hoef je hier geen standpunt over in te nemen. Ik stel er liever vragen over. Zoals deze: vanuit welke blik kijk je naar de kont van Kim? Critici zouden zeggen dat de commercialisering van haar achterwerk volledig ingebed is in het patriarchale denken. Ze beweert baas te zijn van haar eigen lichaam, maar ze heeft er wel ­schoenen van 20.000 dollar voor nodig.

“Ik denk dat er veel glamourfeminisme is. Ik wil daar niet tegen zijn, want ik vind ‘feminisme’ geen beschermd begrip. Maar het is niet per se mijn feminisme, omdat het nog steeds een ­onderdrukkend systeem accepteert, namelijk het kapitalisme.

“Maar nogmaals, vanuit welke blik of geschiedenis doe je iets? Ik plaats nauwelijks selfies op sociale media, omdat ik niet het idee heb dat het tonen van mijn uiterlijk bevrijdend werkt. Vriendinnen met een donkere huid die een foto online zetten, zeggen: mijn zwarte lichaam en mijn haar zijn prachtig. Daarmee hervormen ze oude, onderdrukkende schoonheidsidealen.”

* Interview samen met Bart Eeckhout, lees het volledige interview op demorgen.be.